Аудіювання
Чого вода солодка
Цікавий у Митька дідусь. Жодної хвилини без діла не всидить. То двір підмітає, то щось майструє. А сьогодні пеньки взявся корчувати на пасовищі.
- Навіщо? - питає онук.
Дідусь випростався, витер рукавом спітніле чоло.
- Молодняк краще ростиме, та й паливо з них непогане. Ану,
хлопче, відійди, - сказав він і, поплювавши на долоні, знову змахнув
сокирою. У всі боки полетіли тріски та кострубаті корінці.
Митько лежав горілиць на зеленій травці неподалік від дідуся. Заклавши під голову руки, допитливо спостерігав за синім небом, де, наче кораблі під вітрилами, пливли білі пухнасті хмари. А коли очі стомилися, хлопець заплющив повіки і тоді виразно чув кожен удар сокири і в такт їй глухе гахкання діда.
Раптом усе стихло.
- Ти там не заснув? - гукає дідусь.
- Що ви! - наче образився Митько.
Старий, спершись обома руками на топорище, важко віддихувався. На плечах його вилинялої сорочки проступали мокрі плями. Ріденьке сиве волосся прилипло до спітнілого чола.
Трохи відпочивши і охоловши, дідусь неквапом побрів до джерельця, яке люстерком блищало посеред пасовища. Митько - слідом. Підійшовши до джерельця, старий зняв картуза, опустився навколішки й припав вустами до води.
Потім повагом підвівся, провів рукою по вусах.
- Солодка!
- Як це солодка? - не повірив Митько.
- Як узвар... - підморгнув дідусь.
- Та! - хлопець мляво махнув рукою, мовляв, не вигадуйте. - Я
ж куштував. - Бачиш, хлопче, не всім вода солодка, - тихо мовив дідусь, не
мов про себе, поклавши важку і теплу руку на хлопцеве плече.
Вони повернули до пеньків.
- Ось що, Митю, - проказав дідусь. ^ Я сходжу за тачкою, а ти
попідзбируй дрова. - Краще я побіжу за тачкою, - випалив хлопець.
- Ні. Піду я. Тачку треба трохи полагодити, - відповів старий і
попрямував стежкою, що бігла попід городами.
Митько мерщій за роботу. Спершу він постягав великі корчі. А коли приступив до дрібнішого, побачив невеликий пеньочок, який загубився у бур'яні. Дідусь, мабуть, не помітив його.
Хлопець взяв сокиру і завзято приступив до пенька: «Хіба я не зможу?» Але пеньок видався міцненьким. Сокира відскакувала від цупкого коріння. Митько аж упрів, сорочка прилипла до спини. В роті пересохло. Але хлопець не здавався: подужаю!
Нарешті пеньок похилився вбік. Митько, зморений і задоволений, хотів відпочити трохи, та відчув, що хоче пити. Метнувся до джерельця. Став навколішки, як це робив дідусь, торкнувся губами прозорої холодної водиці - і аж очі примружив. Відірвався, перепочив якусь мить, і знову до джерельця.
«Так ось чого солодка вода...» - подумав хлопець.
(Микола Стеценко, 350 слів)
Тестові запитання до тексту
1. Чим цікавий дідусь Митька?
а) Знає багато цікавих історій;
б) жодної хвилини без діла не всидить;
в) всіх смішить.
2. Для чого дідусь корчував пеньки?
а) Щоб краще росли молоді дерева;
б) йому не було що робити;
в) щоб їх не зрубав хтось інший собі на дрова.
3. Що робив Митько, коли дідусь корчував пеньки?
а) Допомагав дідусеві;
б) лежав, заклавши під голову руки;
в) підказував дідусеві, як це краще зробити.
4. Чому Митько взявся корчувати пеньки?
а) Він вирішив допомогти дідусеві;
б) йому наказав це зробити дідусь;
в) хотів похвалитись перед хлопцями.
5. Чому на дідусевій сорочці проступали мокрі плями?
а) Його намочив дощ;
б) Він намочив сорочку, коли пив воду;
в) Він спітнів від важкої роботи.
6. Чому вода здавалась солодкою?
а) Вона такою була насправді;
б) після важкої праці;
в) від цукерки, яку перед тим з "їв Митько.
Тема: Числівник, займенник.
- Контрольне списування (Підручник «Рідна мова» частина ІІ, вправа 19.)
- Мовна тема .
Варіант І
Початковий рівень
1. Числівники вказують на:
а) особу;
б) кількість предметів або їх порядок при лічбі.
2. До третьої особи належать займенники:
а) він, вона, воно, вони;
б) я,ми.
Середній рівень
3. Встав пропущені числівники.
У моєму класі ____________________ дівчаток і ____________________ хлопчиків.
4. Відгадай загадку. Підкресли займенники, надпиши особу.
Найрідніша, наймиліша,
всіх вона нас пестить, тішить
завжди скрізь буває з нами.
Відгадайте, хто це? (__________________)
Достатній рівень
5. Склади речення на основі математичних виразів. Запиши їх.
70 + 5 = 75 8 · 7 = 56
6. Прочитай текст. Добери заголовок. Підкресли особові займенники, випиши їх, охарактеризуй за таблицею.
Повіває лагідний вітерець. Він шелестить густою торішньою травою. Тепло світить березневе сонце. На південному схилі горбика воно вже розтопило сніг. Тут під кущем у бур’яні народилося зайченя. Сидить воно в ямці під корінням. Його прикриває сухе велике листя старого бур’яну.
Сюди не так часто потрапляють вороги. Поблизу зеленіє соковита озимина. Туди й пострибала зайчиха-мати поживитись. А воно затаїлось у бур’яні, чекає на неї. (За О. Копиленком).
Займенник |
Рід |
Число |
Відмінок |
Член Речення |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Високий рівень
7. Склади казку «чарівний світ сніжинок» (8 – 10 речень).
Варіант ІІ
Початковий рівень
1. Числівники відповідають на питання:
а) хто? що?
б) скільки? котрий? який?
2. Займенник – це частина мови, яка::
а) означає дію предмета;
б) вказує на предмет, але не називає його.
Середній рівень
3. Встав пропущені числівники.
У нашому класі ____________________ учнів, а в моїй сім’ї ____________________ осіб.
4. Прочитай загадку. Відгадай її. Підкресли займенники, надпиши особу, число.
Вона тоненька і міцна,
латає нам кожух і свитки.
І зветься штука чарівна,
ви здогадались, дітки? (__________________)
Достатній рівень
5. Провідміняй займенник він. Познач закінчення.
Н. _________________________________________________
Р. _________________________________________________
Д. _________________________________________________
З. _________________________________________________
О. _________________________________________________
М. _________________________________________________
6. Прочитай текст. Випиши з другого абзацу особові займенники у таблицю.
Одному чоловікові захотілося побачити звірів. Він схопив на вулиці цуценя і приніс його у звіринець. Чоловіка пустили дивитися, а цуценя кинули в клітку до лева.
Лев підійшов до нього і понюхав. Він торкнув собачку лапою, а вона стала перед левом на задні лапки. Коли хазяїн кинув йому м’яса, він відірвав шматок і залишив собачці. А коли лев ліг спати цуценя лягло біля нього і поклало свою голову йому на лапу.
З того часу Собачка жила в одній клітці з левом. Він не чіпав її, лише інколи грався з нею. (За Л. Толстим )
Займенник |
Рід |
Число |
Відмінок |
Член речення |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Високий Рівень
7. За поданим початком склади і запиши розповідь (8 – 10 речень).
Я з нетерпінням чекала(в) свого дня народження. І ось моя мрія збулася. Бабуся й дідусь подарували мені…
Тема: Дієслово.
- Диктант
Будьте друзями природи!
Усе живе в лісі потребує у червні особливої уваги людини.
У повітрі пурхає безліч синиць, дроздів, стрижів, солов’їв. Вони винищують шкідників і виховують нове покоління захисників зелених насаджень.
Линяють цієї пори гуси, качки, тетеруки, глухарі. Ці великі птахи на якийсь час втрачають здатність літати.
У лосів, оленів, козуль з’являється малеча. Зовсім беззахисна лежить вона серед високої трави.
Не тривожте звірів і птахів! Не галасуйте, не співайте, не включайте приймачів у лісі. Послухайте краще його чарівну музику. Будьте справжніми друзями живої природи!
(84 слова)
- Мовна тема.
Варіант І
Початковій рівень.
1. Дієслова означають:
а) дію предмета;
б) назву предмета.
2. Частка не з дієсловами пишеться:
а) разом;
б) окремо.
Середній рівень
3. Запиши дієслова у таблицю
Казати, говорити, балакати, читати, молоти, лепетати.
І дієвідміна |
ІІ дієвідміна |
|
|
|
|
|
|
4. Встав пропущені дієслова.
Сильна воля гори ______________________. Теплі слова ______________________ душу людини. Гостре словечко __________ сердечко.
Слова для довідок: Зігрівають, перевертає, коле.
Достатній рівень.
5. Подані дієслова запиши у 2-й особі множини теперішнього часу, постав у них знаки наголосу.
Берегти - ______________________ сіяти - ________________________
любити - ______________________ слухати - ______________________
кричати - ______________________ ходити - ______________________
6. Прочитай текст. Встав пропущені букви. Підкресли дієслова. Виділені дієслова постав у неозначену форму.
Омелюх
Снігур поважно сидить на гілці, ніб__ сам милуєт__ся зі своєї краси. Ч__рвоногрудий, у темно-сивій шапці, з чорними крильцями…
А ще красивіший, мені здається, омелюх. Ось він проти мене с__дить у клітці і дивит__ся спокійним поглядом своїх карих покірних очей. Бач, а т__пер підняв коричн__вий з рож__вим відбл__ском чу__чик. Повів дз__бом по пір__ї в крилах. А там у н__го такий чудовий збіг кол__рів…
Такий це вродливий гість, що плодиться в глухих хащах північних лісів. (За О. Копиленком)
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Високий рівень.
7. Напиши твір-міркування (8 – 10 речень) «Чого сам не любиш, того другому не чини».
Варіант ІІ
Початковій рівень.
1. Слова, що означають дію предметів, називаються:
а) дієсловами;
б) займенниками.
2. Дієслова теперішнього часу змінюються за::
а) особами і числами;
б) відмінками і числами.
Середній рівень
3. Встав пропущені дієслова
Чого сам не __________________ , того другому не __________________ . Лукавий чоловік словами нас __________________ , а ділами __________________ .
Слова для довідок: чини, любиш, губить, любить.
4. Утворіть неозначену форму від поданих дієслів.
Живемо - __________________________
Майструє - _________________________
Мовчить - __________________________
Малювала - ________________________
Достатній рівень.
5. Запиши дієслова у дві колонки.
Говорити, казати, промовляти, сидіти, верзти, гомоніти.
І дієвідміна |
ІІ дієвідміна |
|
|
|
|
|
|
6. У поданому тексті встав пропущені букви. Підкресли дієслова. Віділені дієслова постав у неозначену форму.
Калинові пломінці
По лозняку та вільшанику, що за городом, наче бага__я палахкотить. То від ч__рвоних к__тягів на калинових кущах. Ламати їх саме впору. Бо ягоди вже пр__хопив морозець, а від нього вони соло__шають.
Пр__несуть діти калину додому, бабуся пов__яже її в пучки і повісить на горищі. (В. Чухліб)
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Високий рівень.
7. Напиши твір-міркування (8 – 10 речень) «Наука в ліс не веде, а з лісу виводить».
Тема: Прислівник
- Контрольний письмовий переказ.
Віночок
Починали носити віночок дівчатка з трьох років. У віночок вплітали чорнобривці, незабудки, барвінок, ромашки. Кожна квіточка лікувала дитину. Чорнобривці - від головного болю, незабудки та барвінок — покращували зір, а ромашка серце заспокоювала.
У чотири роки плівся інший віночок. Усі кінчики пелюсток вже були розсічені. Доплітався безсмертник, листочки багна чи яблуні.
А для шестирічної доньки у віночок уплітали мак, що зміцнював сон та беріг думку, вплітали й волошку.
Для семирічної дитинки плели вінок з семи квіточок. 1 вперше цвіт яблуні вплітали. У центрі було гроно калини -символ краси дівочої, далі - квітки незабудки.
З журн. "Барвінок"
Словникова робота.
Пояснення лексичного значення слів та словосполучень: плівся, кінчики пелюсток, розсічені, гроно.
Пояснення граматичного значення слів: трьох, трирічної, плела, вплітати, незабудки, розсічені, безсмертник, волошку, вперше, гроно, чотири, шестирічної, семирічної.
Пояснення написання коми при однорідних членах речення.
Аналіз тексту за запитаннями.
1. Коли починали носити віночок дівчатка?
2. Які квіти вплітали до віночка трирічної дівчинки? Як вони допомагали?
3. З яких квітів плели віночок для чотирирічної дівчинки?
4. А які квіти доповнювались до віночка шестилітніх дівчаток?
5. Чим відрізнявся віночок для семилітньої дівчинки?
Загадка на допомогу аналізу.
Цвіте синьо, лист зелений, Квітник прикрашає, Хоч мороз усе побив — Його не займає. (Барвінок)
Орієнтований план переказу.
1. Віночок трирічної дівчинки.
2. Віночок для дівчаток чотирьох років.
3. Віночок для шестирічної доньки.
4. Сім квіток — для семирічної дівчинки.
Додаткові завдання.
- Випишіть із тексту числівники.
- Розберіть за будовою слова: розсічені, квіточка.
2. Підсумкова контрольна робота (комбінована).
Диктант
Царівна квітів
Чарівна окраса наших лісів і дібров – конвалія. Її пахучі білі дзвіночки втілюють у собі радощі весни. Вона є однією з улюблених ранніх квіток. Їй присвятили поетичні рядки Михайло Лермонтов, Леся Українка, Олександр Купрін.
Конвалія ще й лікарська рослина. Збирають її в період цвітіння. Стебельця зрізують ножем або серпом. Великої шкоди завдають ті, хто зриває квіти і листя. При цьому ушкоджується кореневище і може загинути вся сім’я конвалії. Юні друзі природи! Бережіть конвалію! Не дозволяйте винищувати її.
(75 слів)
З журналу
Тестові завдання
І варіант
- Визнач граматичну основу наведеного речення.
а) випливло на небо,
б) сонечко яскраве,
в) випливло сонечко.
2. З розрізнених слів склади і запиши спонукальне (окличне) речення із звертанням.
Плекайте, і, рідну, любі, мову, діти, шануйте.
3. Запиши слова, вставляючи замість крапок, де потрібно, пропущені букви.
Ш.р.нга, к.шеня;
пол.с.кий, ніжин.с.кий;
гордіст.ю, матір.ю,блакит.ю;
.казав, бе.пека, ро.казав;
з вуж.м, над веж.ю.
4. Визнач, до якої дієвідміни належать дієслова. Сидіти, косити, говорити, любити
а) І дієвідміна, б) ІІ дієвідміна.
5. Від поданих прислівників утвори і запиши іменники, прикметники, дієслова.
Весело - _________, _________, __________
Прямо - _________, _________, __________
6. Спиши речення. Підкресли іменники та визнач їх відмінок.
Ранок огорнув сонну землю густим туманом.
ІІ варіант
1. Визнач граматичну основу наведеного речення. Маленька ластівка зранку щебече в саду пісні весняні.
а) щебече пісні,
б) ластівка щебече,
в) щебече в саду.
2. Склади і запиши питальне речення із звертанням з розрізнених слів.
Доводилось, спів, Оксано, соловів, чаруючий, тобі, чи, чути.
3. Запиши слова, вставляючи замість крапок, де потрібно, пропущені букви.
В.лос.пед, д.ректор;
українс.кий, сіл.с.кий;
молод.ю, чест.ю, верф.ю;
.писав, ро.танув, бе.кінечна;
над задач.ю, під груш.ю.
- Визнач, до якої дієвідміни належать дієслова. Грати, казати, писати, сіяти,
а) І дієвідміна, б) II дієвідміна.
5. Від поданих прислівників утвори і запиши ки, прикметники, дієслова.
Радісно – _________, _________, __________
Голосно - _________, _________, __________
6. Спиши речення. Підкресли іменники та визнач їх відмінок.
У лісі діти побачили прудку білочку.
3. Моніторингові дослідження.
Варіант І
Завдання 1. Прочитай текст
Іншим разом
Влетівши у тролейбус, Петрик, як завжди, зайняв місце біля вікна й обличчям прилип до скла. Наче вулиці, якими їхав до школи, бачив уперше; Так було менше шансів зустрітися
очима з докірливим поглядом якої-небудь бабусі. Тоді хочеш не хочеш, а довелося б поступитися місцем.
В школі Петрик мало не налетів на вчителя географії.
- Здрастуйте, Семене Яковичу! - привітався він.
- А ми з тобою бачилися сьогодні, - сказав учитель.
- Хіба?— здивувався Петрик.
- У тролейбусі, — посміхнувся Семен Якович. - Я стояв біля тебе, а ти сидів і вдавав, що нікого навколо себе не помічаєш Петрик почервонів.
- Я... я просто... у мене зір поганий, — нарешті знайшовся він.
- А, он воно що, - співчутливо мовив учитель. - Тоді все зрозуміло.
Наприкінці уроку Семен Якович оголосив, що в неділю, тобто завтра, відбудеться похід до лісу.
- Будемо вчитися ходити за компасом! - попередив він.
- Ура-а-а! — першим схопився на ноги Петрик і заплескав
у долоні.
- А Петрикові Савченку цього разу доведеться посидіти вдома, - сказав учитель. - Піде з нами іншим разом. У нього несподівано так зіпсувався зір, що він за півметра нічого ж бачить. Отже, треба йому спершу піти до лікаря, щоб окуляри прописав.
Д. Харченко
Завдання 2. Прочитай запитання. Вибери правильну відповідь на кожне з них.
1. Чому Петрик у тролейбусі відвернув голову до вікна
а) з цікавістю розглядав вулицю;
б) не хотів посгутитяся місцем;
в) не хотів зустрічатися поглядом із знайомими.
2. Чому Петрик не привітався з учителем у тролейбусі?
а) не помітив його;
б) у хлопчика поганий зір;
в) Петрик не хотів бачити вчителя.
3. Про що повідомив Семен Якович наприкінці уроку?
а) що в неділю відбудуться спортивні змагання;
б) що діти підуть у ліс по гриби;
в) що в неділю учні підуть до лісу вчитися ходити за компасом.
Завдання 3. Вибери прислів'я, яким можна закінчити прочитаний текст.
а) Шануй людей — і тебе шануватимуть.
б) За добро добром відповідають.
в) Що посієш, те й пожнеш.
Завдання 4. Знайди стовпчик, у якому слова записані в алфавітному порядку.
а) вихований б) ввічливий в) ввічливий
ввічливий вихований чемний
чемний чемний вихований
Завдання 5. Постав наголос у словах:
запитання, читання, добуток.
Завдання 6. Напиши, як ти думаєш, чи повірив учитель, що в Петрика поганий зір. Чому він не взяв хлопчика в похід?
Варіант ІІ.
Завдання 1. Прочитай текст.
Три метелики
Були собі три метелики: один білий, другий червоний, а третій жовтий.
Час їм дуже швидко минав. Вони так загралися, що й не помітили, що сонечко сховалося за хмари і пустився дощ.
Змокли метелики. Полетіли вони до своєї хатки, аж там біда: двері замкнені, а ключа ніде не можна знайти.
Що тут робити? Ледве долетіли до тюльпана, червоного з жовтими крапочками. Попросили його захисту.
- Любий тюльпанчику, просимо тебе, відчини свій келих та сховай нас від дощу!
Тюльпан подивився на них і промовив:
- Жовтого й червоного прийму, а білий нехай зостається надворі.
Але обидва метелики, червоний і жовтий, промовили:
- Коли ти не хочеш захистити нашого братика, білого метелика, то й ми краще на дощі будемо мокнути.
Метелики смутні полетіли до білої лілеї. Попросили й її, щоб сховала їх від дощу, але вона погоджувалася прийняти тільки білого. Тоді й він промовив:
— Сам-один не хочу ховатися в тебе! Або Вже разом зі своїми братами десь знайдемо захист, або вкупі бідувати будемо.
Почуло це з-за хмар сонечко. Продерлося крізь хмари й кинуло на метеликів своє проміння. Зараз крильцята їм висохли, і самі вони зігрілися і знову літали. А як сонечко зайшло за гору, то метелики полетіли додому спати.
Леся Українка
Завдання 2. Прочитай запитання. Вибери правильну відповідь на кожне з них.
1. Чому метелики це могли потрапити до своєї хатки?
а) не змогли знайти ключа;
б) заблукали і не знайшли своєї хатки;
в) їхню хатку зруйнував вітер.
2. Чому метелики не заховалися від дощу у квітках?
а) не змогли поміститися у квітках;
б) квітки не захотіли їх впускати;
в) кожна квітка погоджувалася заховати метеликів тільки свого кольору, а метелики були різнокольорові.
3. Як порятувалися метелики?
а) червоний і жовтий метелики заховалися в тюльпан, а білий - у лілею;
б) сонечко виглянуло із-за хмари і висушило метеликів;
в) знайшли широкий листок лопуха і сховалися під ним, як під парасолькою.
Завдання 3. Вибери прислів'я, яким можна охарактеризувати стосунки між метеликами.
а) Скажи мені, хто твій друг, і я скажу, хто ти.
б) 3 добрим дружись, а лихих стережись.
в) Один за всіх, і всі за одного.
Завдання 4. Знайди стовпчик, у якому слова записані в алфавітному порядку.
а) чесний б) вірний в) відданий
вірний відданий вірний
відданий чесний чесний
Завдання 5. Постав наголос у словах:
завдання, посередині, праворуч.
Завдання 6. Напиши, як ти думаєш, чи розумію зробили метелики, відмовившись заховатися у квітках. Чи міг би ти їм порадити інший вихід із ситуації?